Det var en regnfull søndags ettermiddag når jeg og
Connie tok turen til tre kunstneres atelierer. Vi hadde gruet oss i flere dager
i forveien, men det hadde vi ingen grunner til. Vi ble møtt med smil og åpne
armer som tok oss godt imot med en gang vi satt foten innenfor døren. Dette gjaldt
ikke bare en, men alle de tre kunstnerne vi var innom den dagen. Eli Skogsrud
var den første vi møtte, og hun var en vever. Noe hverken Connie eller jeg
visste stort om, men hun var hyggelig hele veien, og vi fikk også se hvordan
hun gjorde det, noe som var spennende. Den tredje personen vi møtte var Ingvar
Gundersen. Han brukte flere forskjellige teknikker, men noe som gikk mye igjen
var store kontraster. Noe han også nevnte at han likte spesielt godt som et
virkemiddel.
 |
Ragnar m/kunst |
Når vi kom inn til den andre kunstneren Ragnar Sten,
var settingen det første jeg la merke til. Han satt i en stol midt i rommet
omringet av flere lag av malerier. Det var en unik opplevelse å komme inn og se
all den vakre kunsten som prydet veggene. Ragnar presenterte seg selv som en
billedkunstner og sa at det var flere grunner til at han helst ville bli referert
til som en billedkunstner. Ordet kunstner syntes han er misbrukt. At det å være
kunstner skal være så veldig spesielt, og det er jo ikke så fryktelig spesielt
annet enn at de velger den retningen selv, og det er noe han var veldig tydelig
på. Det var ingenting spesielt som skjedde som gjorde at Ragnar ville bli
kunstner. Han likte å tegne og å være kreativ som et lite barn, og interessen
fortsatte jo eldre han ble. Det var ikke noe som nødvendigvis gjorde at han
valgte det, men mer at noe valgte han.
Som liten hadde han en bestevenn hvis far samlet på
malerier. Han hadde en privat bygning hvor flere hundre malerier var utstilt,
og det hendte også at norske malere var enten utstilt eller på besøk. Og disse gjorde
voldsomt inntrykk på Ragnar i en alder av 6-7 år. Han var veldig tidlig på
dette med estetikk og kulturelle verdier. Spesielt estetikk er han er veldig interessert
i. Noe som også har gjort at de fleste motivene hans er av forskjellige
naturobjekter.
Noe som er veldig vanlig for folk som jobber innenfor
billedkunst eller en annen uttrykksform innen kultur er at de har jobber ved
siden av. Noe også Ragnar måtte, i begynnelsen. Han fikk nemlig noe som kalles «kunstnerlønn»
i ti år. Og det er en garantiinntekt som gjorde at kunstnere ikke trengte å
jobbe ved siden av, og heller fokusere 100 % på kunsten sin. Han sier selv at
den var til stor støtte, og at den var høyst nødvendig for at han valgte å
fortsette med kunsten. Noe han sier at hadde vært vanskelig hvis han måtte ha
fortsatt å jobbe vedsiden av. Da hadde ikke tiden strekt seg helt til, og han
hadde ikke kunnet fortsette med kunsten på nivået han gjorde. Han nevnte også at økonomi er et vanskelig
punkt når det kommer til billedkunstnere eller for folk innen kultur sektoren,
og det er fordi det går veldig opp og ned. Om man får solgt noe eller ikke. Og
i dagens samfunn er det dyrt å leve, og det er dyrt å bo. Og Ragnar sier at
folk i hans yrke kan regnes som en del av fattig Norge. Det er noe som ikke er
så vanlig å høre om, men det er sant i dagens marked.
 |
En av veggene til Ragnar Sten |
Ragnar er veldig opptatt av å formidle mye av den
estetiske følelsen han har slitt med i alle år. (Følelser fra livet). Han sa «Jeg har vært mye i naturen, og jeg
har gått mye ute i skog og mark og sett kanskje en del detaljer i ting som folk
vanligvis løper forbi, og jeg kan stoppe og se, når det renner litt is, og det
kommer former av det eller bark på et tre, som ja, bare noe å ta på ikke sant,
teksturer, det er noe der, en indre følelse av hva øyet kan se og oppfatte.»
Han står
ikke da ute og maler, men han drøvtygger på det han har sett, og mange uker
senere kommer den en tanke eller et motlys, og da begynner han å male. Enten
det er en liten del av for eksempel et tre, eller flere trær. Og dette er også
grunnen til at han har brukt tittelen «Naturen i meg» på flere forskjellige
bilder.
For min
del kunne ikke dette besøket blitt noe bedre. Ikke bare syntes jeg kunsten var
helt fantastisk, men jeg syntes også at det var hyggelig og kunne møte en som
hadde litt innsikt på hvordan det er å være kunstner i Norge, og jeg lærte
masse nyttig som jeg også kan ta med videre i livet.
Flere bilder:
 |
Ingvar gundersen M/verk |
 |
Eli Skogsrud m/verk |
 |
Ragnar verk |
 |
Ragnar verk |
 |
Ragnar verk
|
 |
Ragnar verk |
 |
Ragnar oppsett |
 |
Ragnar verk
|
Christine S. Isaksen
Dette var et herlig intervju, fint illustrert og artig å lese.
SvarSlett